KLASYCZNA RIVA W POLSKIM WYDANIU

Autor:
wślizgu

Jest jak ekskluzywna kochanka. Piękna, niełatwo ją zdobyć, jeszcze trudniej utrzymać. Najsłynniejsza motorówka świata Riva, znalazła swoje odbicie u polskich producentów jachtów motorowych. Emzi 767 Classic, Eagle One czy 500 Dolce Vita wyglądem nawiązują do lat 60. Poznajcie polskie jednostki wzorowane na klasyce retro!

W latach 60. i 70. ówcześni celebryci mogli mieć problem z wyborem samochodu. Ferrari, mercedes, lamborghini, a może rolls-royce? Za to z motorówką kłopotu nie było. Riva od zawsze była synonimem luksusu. Nie tylko świetnie pływały i były wykonane z najlepszych materiałów, ale jak to we Włoszech, tworzono je z dbałością o najdrobniejsze szczegóły stylistyczne. Mahoniową motorówką pływali: Brigitte Bardot, Ferrucio Lamborghini, Annita Ekberg, Sophia Loren, Sean Connery czy Brad Pitt. U nas zasłynęła tym, że używał jej premier rządu PRL Józef Cyrankiewicz.

Dziś Rivy wzorowane i pochodzące w prostej linii z lat 60. przeżywają renesans, także w Polsce. Nowe co prawda różnią się od poprzedniczek, ale nadal budzą respekt i szacunek, a przy tym są zdecydowanie bardziej dostępne.

Eagle One 

Polska firma White Eagle kilka miesięcy temu wypuściła na rynek luksusowy, drewniany jacht motorowy, jak sama przyznaje, inspirowany klasycznymi projektami.

- Projektując Eagle One wzorowaliśmy się na kultowej Rivie. Dlaczego? Wracamy do korzeni, ponieważ takich realizacji jest mało na naszym polskim rynku. Założeniem było wymyślenie czegoś nietypowego,  plastików jest wiele, a my działamy wbrew konwenansom. Akcentujemy dbałość o szczegóły, tutaj każdy element został tknięty przez człowieka, dokładnie tak jak to było dawniej – mówi Artur Osipowicz, właściciel White Eagle.

Łódź jest zrobiona w 100% z drewna, wykończona egzotycznym drewnem z serca Afryki oraz drewnem mahoniowym Framire i Sampelli. Ponadto każda część jachtu – pokład, burty, kokpit, kajuta - została wykonana ręcznie, a precyzyjnie wykończone powierzchnie burt i pokładu nadają łodzi luksusowy i oryginalny design – rodem z lat 60.! Całości dopełniają dopasowane starannie okucia włoskiej marki Osculati. Fotele oraz kanapy zostały wykonane według autorskiego projektu na specjalne zamówienie, natomiast za konstrukcję odpowiada silnik marki Mercury. 

Jednostka powstała w zakładzie firmy w Łodzi. Póki co jest to jedyny taki egzemplarz, celem nie jest masowa produkcja. Firma stawia na indywidualne projekty pod konkretne zamówienia. Jak to wygląda?

-  Zaczyna się od długiego wywiadu z klientem, pytamy o preferencje i oczekiwania, jakiego wyposażenia oczekuje klient, jakie gabaryty wchodzą w grę, jaki silnik, wykończenie, standard. Po ustaleniu wszystkich szczegółów robimy koncepcję projektową, po jej zaakceptowaniu i zabudżetowaniu całej realizacji podpisujemy umowę – podsumowuje Artur Osipowicz.

Cena od 470 000 zł

 

Emzi 767 Classic

Emzi 767 to propozycja już bardziej charakterna, połączenie technologii, elegancji oraz funkcjonalności z lekko sportowym zacięciem. Jest to projekt w 100% polski i stosunkowo nowy, premiera odbyła się we wrześniu w Giżycku. 

- Prace nad Emzi zapoczątkowane zostały w roku 2009. Chcieliśmy nawiązać do typowej klasyki, ale dodatkowo podkręcić ją sportowym designem. Połączyliśmy tutaj dwa style: amerykański rodem z Miami Vice oraz włoską klasykę. W dużej mierze traktujemy to jako projekt indywidualny, ponieważ mamy bogatą ofertę wyposażenia dodatkowego, co daje nam większe możliwości dopasowania pod konkretnego klienta – podkreśla Artur Wardzyński, właściciel firmy Emzi.

Tu podobnie jak w Eagle One zadbano o najmniejsze szczegóły z wykorzystaniem nieprzypadkowych materiałów. Kadłub stworzony jest z laminatu. Drewno znajdujące się na pokładzie to drewno tekowe lakierowane, przez co jednostka mocno nawiązuje do klasyki. Zastosowany napęd, z możliwością wyboru mocy silnika: 320KM bądź 430 KM, daje sporą satysfakcję z pływania. Odpowiednio zaprojektowane fotele wraz z ergonomicznym kokpitem zapewniają dają duży komfort. Uzupełnieniem całości jest luksusowo wykończona kabina, pokryta wysokiej jakości materiałami. Ponadto łódź ma bardzo dobre właściwości nautyczne, przez co należy do bardzo bezpiecznych jednostek. Za design odpowiedzialny jest Michał Paziewski. Emzi 767 Classic to stylowa łódź ze sportowym charakterem. Cena z podstawowym wyposażeniem i silnikiem 6,2 l o mocy 350 KM zaczyna się od 470 000 zł.

500 Dolce Vita

 

Ostatnią propozycją jest projekt firmy Numo. 500 Dolce Vita to sportowa redefinicja włoskiego stylu lat 60. łącząca jednocześnie nowoczesne rozwiązania. Klasyczna linia łodzi w połączeniu z wygodnym, funkcjonalnym pokładem jest idealnie dostosowana do dziennego odpoczynku. Lekka waga łodzi pozwala na stosowanie mniejszych silników (tj. 40 KM) lub silników elektrycznych. Dzięki świetnym osiągom do 32 węzłów i sportowemu zacięciu motorówka ta zadowoli każdego miłośnika prędkości, przy jednoczesnym relatywnie niskim zużyciu paliwa i stosunkowo przystępnej cenie. 500 Dolce Vita wraz z silnikiem Mercury 80 KM to zdecydowanie tańsza propozycja od poprzedników. Możemy ją kupić już za 127 000 zł.  \

Autor

galeria